Nedslag i hjärtats diktatur

17,90 €

En av de poeter som skriver en smula lågmält, sorgligt, men ändå dynamiskt, kärnfullt, noggrant, är Mårten Westö, som i sina diktsamlingar visat en konsekvens i hanterandet av språkets verktyg i det inre, själsliga landskapet som imponerar. Kaj Hedman, Lysmasken Men av denna respekt inför tingen och ovilja att tolka för djärvt lyckas Westö göra väldigt mycket. Hans intryck är rikhaltiga och bräddfulla av mening utan att han subjektiverar eller förgriper sig på det som undflyr tanken och språket. Det han noterar noterar han med förundran. Det är ett verkningsfullt sätt att uttrycka det outsägbara. Anna Möller-Sibelius, Vasabladet Dikterna är suggestiva och engagerande på ett sätt som är ovanligt i mycket av den dikt som skrivs idag. … Och för säkerhets skull tillägger jag: komplexiteten och nyansrikedomen i dikterna försvinner inte i och med deras läsbarhet. Mathias Rosenlund, Kyrkpressen … som helhet bjuder diktsamlingen på rofylld läsning, balsam för själen. Camilla Lindberg, Västra Nyland Westö behärskar verkligen det lyriska hantverkets olika redskap … en gedigen poet som utforskar livsrummen mellan då och nu och som strävar efter att göra tidens rörelser tydliga.

Thomas Kjellgren, BTJ
Mårten Westö

Mårten Westö (f. 1967 i Helsingfors) är författare, översättare och kulturjournalist. Sedan debuten 1990 har han gett ut ett dussintal verk, mest poesi och noveller. Senast publicerade han textsamlingen "Åren" (tillsammans med Kjell Westö) 2022. Hans dikter och berättelser kretsar oftast kring kärlek, relationer och familj, inte sällan med Helsingfors

9789515225634

2008

Mårten Westö