Jag studerade en gång vid en underbar fakultet

Dikturval

5,00

–80%
5,00 €

För mig blir dikterna ett kärt återseende där varenda dikt verkligen är av osvikligt hög klass. /./ Det finns ett slags sträv språklig sensualism över diktsidorna där sinnesintryck, minnen, drömmar och oväntade fraser varieras rytmiskt precist och alltid noggrant avvägt.

Ulf Karl Olov Nilsson, Göteborgs-Posten

[Forsström] skriver om vardagen i jordnära bilder, som plötsligt laddas med en innerlig högstämdhet. Det till synes enkla skimrar till, blir profetiskt, och aldrig banalt. Trösterikt och vackert, också för de inte så poesivana.

Elin Swedenmark/TT, Erika Josefsson/TT, Sara Ullberg/TT, Östgöta Correspondenten Premium

Tua Forsström låter genom sina kalejdoskopiska bildströmmar läsaren upptäcka något om sig själv. Stundom kryper det i märgen.

Peter Nyberg, Ny tid

”… en rasande vacker hyllning till det oförutsägbara, ljuva och grymma liv som är vårt. En bejakelse och en besvärjelse.” Peter Björkman, Vasabladet Tua Forsström är helt enkelt en av efterkrigstidens viktigaste lyriker på svenska … Nu kan vi alltså studera vid den underbara fakultet som är Forsströms senaste diktning … Eftersom Forsström redan har vunnit alla pris man kan vinna i Svenskfinland och Norden önskar jag henne närmast ännu flera läsare ­ också på andra språk ­ som kan spegla sina liv mot hennes spännande förskjutningar i tid, rum, språkbruk och framför allt medvetande. Bo Petterssson, Hufvudstadsbladet Det är bra. Det är bra att hennes dikter, som hör till de mest väsentliga som skrivs på svenska just nu, finns tillgängliga. Madeleine Gustafsson, Dagens Nyheter Det finns i Tua Forsströms författarskap ett högt och svindlande tonläge som aldrig förlorar sig i det profetiska eller världsfrånvända … en av våra största poeter i Norden. Lennart Lindskog, Västerbottens-Kuriren och Östgöta Correspondenten … svindelljuvliga … Nina Lekander, Kvällsposten och Expressen … för sin språkliga och musikaliska skönhet är Tua Forsströms dikter angelägen, uppbygglig, trösterik läsning. Hoppas många upptäcker det. Per Helge, Vestmanlands Läns Tidning De som tvivlar på poesin ­ många gör det, oftare fördoms- än insiktsfullt ­ bör läsa Tua Forsström. Hos henne är allt klart, inget invävt i svårtydda metaforer; dolt bakom ordridåer … Det finns bara ett råd. Läs henne. Curt Bladh, Sundsvalls Tidning Forsströms konst består i att hon inte viker för förtvivlan utan ger den en sorts skratt. För mig är det anledning nog att läsa hennes dikter. Jenny Högström, Sydsvenska Dagbladet Tua Forsströms dikt är av den typen att man lätt låter sig förloras i den. 'Bara en dikt till,' tänker man och läser så dikt efter dikt. Det finns ett sådant inbjudande tilltal i språket som lätt gör att läsningen bara fortsätter tills boken är slut. Det är en trösterik, sval men ändå laddad dikt med vilsamma metaforer. Språket är befriande, ett sådant som förändrar och förvandlar vårt seende. Det är dikt som kan omfamna läsaren och värma i denna mörka årstid. Uffe Olsson, Norrköpings Tidningar Tua Forsström skriver ett slags själens beredskapsdikt, anpassad för folk som lever i den norra hemisfärens stränga klimat. Tommy Olofsson, Svenska Dagbladet … nu är listan med stora och betydande pris som kommit henne till del ungefär lika lång som hennes titellista. Det kanske kan vara skäl nog att upptäcka Tuas lyriska kvaliteter.

Håkan Boström, Folket … skimrande, betydelsedigert och samtidigt så självklart enkelt … Bengt Emil Johnson, Dala-Demokraten

Recensioner för den första upplagan (2003) … en rasande vacker hyllning till det oförutsägbara, ljuva och grymma liv som är vårt. En bejakelse och en besvärjelse. Peter Björkman, Vasabladet Tua Forsström är helt enkelt en av efterkrigstidens viktigaste lyriker på svenska … Nu kan vi alltså studera vid den underbara fakultet som är Forsströms senaste diktning … Eftersom Forsström redan har vunnit alla pris man kan vinna i Svenskfinland och Norden önskar jag henne närmast ännu flera läsare ­ också på andra språk ­ som kan spegla sina liv mot hennes spännande förskjutningar i tid, rum, språkbruk och framför allt medvetande. Bo Petterssson, Hufvudstadsbladet Det är bra. Det är bra att hennes dikter, som hör till de mest väsentliga som skrivs på svenska just nu, finns tillgängliga. Madeleine Gustafsson, Dagens Nyheter Det finns i Tua Forsströms författarskap ett högt och svindlande tonläge som aldrig förlorar sig i det profetiska eller världsfrånvända … en av våra största poeter i Norden. Lennart Lindskog, Västerbottens-Kuriren och Östgöta Correspondenten … svindelljuvliga … Nina Lekander, Kvällsposten och Expressen … för sin språkliga och musikaliska skönhet är Tua Forsströms dikter angelägen, uppbygglig, trösterik läsning. Hoppas många upptäcker det. Per Helge, Vestmanlands Läns Tidning De som tvivlar på poesin ­ många gör det, oftare fördoms- än insiktsfullt ­ bör läsa Tua Forsström. Hos henne är allt klart, inget invävt i svårtydda metaforer; dolt bakom ordridåer … Det finns bara ett råd. Läs henne. Curt Bladh, Sundsvalls Tidning Forsströms konst består i att hon inte viker för förtvivlan utan ger den en sorts skratt. För mig är det anledning nog att läsa hennes dikter. Jenny Högström, Sydsvenska Dagbladet Tua Forsströms dikt är av den typen att man lätt låter sig förloras i den. 'Bara en dikt till,' tänker man och läser så dikt efter dikt. Det finns ett sådant inbjudande tilltal i språket som lätt gör att läsningen bara fortsätter tills boken är slut. Det är en trösterik, sval men ändå laddad dikt med vilsamma metaforer. Språket är befriande, ett sådant som förändrar och förvandlar vårt seende. Det är dikt som kan omfamna läsaren och värma i denna mörka årstid. Uffe Olsson, Norrköpings Tidningar Tua Forsström skriver ett slags själens beredskapsdikt, anpassad för folk som lever i den norra hemisfärens stränga klimat. Tommy Olofsson, Svenska Dagbladet … nu är listan med stora och betydande pris som kommit henne till del ungefär lika lång som hennes titellista. Det kanske kan vara skäl nog att upptäcka Tuas lyriska kvaliteter.

Kirja sopii loistavasti heille, jotka haluavat kesällä opiskella hieman ruotsia. Tua Forsström kirjoittaa upeaa ruotsia, ja on helposti lähestyttävä runoilija. Kirjan voi hyvin lukea, vaikka ruotsi ei olisi kovin vahva kieli.

Philip Teir, författare Ilta-Sanomat

Recensioner för nyutgåvan (2019) Oavsett var dikterna utspelar sig är det någonting genomsyrat av det nordiska klimatet över mentaliteten i dem. Topi Lappalainen, Västra Nyland Allt är stilrent, som det anstår en akademiledamot. Melankolin finns där hela tiden.

Kiki Alberius-Forsman, Nya Åland
Tua Forsström

Tua Forsström (född 1947 i Borgå) växte upp i västra Nyland. Hon är numera bosatt i Helsingfors men återvänder så ofta hon kan till sitt barndomshem i Tenala. Efter att ha studerat litteraturvetenskap, filosofi och socialpsykologi vid Helsingfors universitet arbetade hon som förlagsredaktör åren 1972-1992. Sedan dess har hon verkat

9789515249524

2019

Hårda pärmar, Ljudbok