Anteckningar om Mannerheim

20,00

20,00 €

… är boken full av uppslagsrika randanmärkningar om marskalkens – och författarens egen – släkt, resor och unga kärleksliv samt om Finlands språkfrågor, 1900-tal och speciella plats i ett utsatt hörn av Europa. Han muttrar som han brukar, Donner, och inte sällan blir det mer om honom själv än om Mannerheim – men det är oavbrutet tänkvärt och underhållande. Lars Linder, Dagens Nyheter … det kommer några få böcker per år som jag får lust att läsa på nytt för att jag tror att jag kan hitta nya lager i dem. Jörn Donners Mannerheim är en sådan bok, en mångfald av personliga reflektioner, skickligt och skenbart lätt, men kunnigt hopknutna med resonemang kring politiska lägen eller företeelser under olika tider, allt presenterat på det för Donner typiska litet torra och provocerande sätt som ger läsningen en extra krydda Ingeborg Gayer, Borgåbladet Frågan är om inte boken på 160 sidor som vanligt är den ultimata formen Här finns inga bilder, för all del, men det gör å andra sidan ärendet tydligare; det handlar om Donner personliga vision av Mannerheim, en lättillgänglig, närapå kåserande framställning för en bred publik Det ska genast sägas att det är det ringa omfånget och greppet - Donners sprezzatura, en sorts nonchalans som döljer mödan - som är bokens styrka Men också det att föremålet behandlas med respekt Fredrik Hertzberg, Hbl Boken Anteckningar om Mannerheim är inte särskilt diger till det yttre, 159 sidor. Men till sitt innehåll är den desto rikare, Jörn Donner har hittat ett grepp och en ton som ger ett nytt perspektiv på denna välbiograferade ikon i Finlands historia. Ungefär som Kiasma, vars andra våning gör det möjligt att se ryttaren på Aimo Tukiainens staty i ögonen och inte som en gestalt upphöjd över gatans vimmel … boken om Mannerheim känns både närvarande och aktuell, trots att bokens huvudperson har varit död i sextio år Jörn Donners knappa och exakta stil gör att bokens täta innehåll träder fram med full kraft. John-Erik Jansén, Västra Nyland … han tillför ämnet intressant information, värdefulla synvinklar och tänkvärda reflektioner. Att han gör det med sin egen personliga stil bidrar till att skapa en fängslande läsning. Dennis Rundt, Syd-Österbotten Stilen är skarp, intellektuell och tankeväckande. Reflektionerna avslöjar författarens vida kunskaper. … Rekommenderas för alla som tycker om Jörn Donner, om intellektuella småskrifter och skarpa historiska reflektioner … Marko Sjöblom, Österbottens Tidning Det är en bok som uppmanar till eget tänkande, inte till att läsa förment heltäckande skildringar. Att boken dessutom är underhållande gör den inte sämre. Benita Mattsson-Eklund, Tidningen Åland Visst är Donner fenomenal.

Ingalill Österberg, Österbottens Tidning
Jörn Donner

Jörn Donner föddes i Helsingfors år 1933. Efter en avlagd fil.mag. i språk och litteratur vid Helsingfors universitet, var han verksam som journalist, filmregissör och -producent. Han var också samhälleligt engagerad både som riksdagsman och kommunalpolitiker. Mellan åren 1978 och 1982 var han chef för Svenska filminstitutet. Åren 1995-1996 var

9789515228581

2011

121