Emma & Uno

– visst var det kärlek

20,00

20,00 €

Emma och Uno kan i högsta grad också läsas som en emancipatorisk skrift, i själva verket en av Märta Tikkanens viktigaste … På ett bredare plan är Emma och Uno en tidsskildring av 1900-talets första hälft. Märta Tikkanen för läsaren från ett Finland som ännu är en del av tsarryssland till Sveriges mest progressiva kretsar. Hon ger glimtar av inbördeskriget, två världskrig och av ett Helsingfors i förvandling. Tuva Korsström, Hufvudstadsbladet Märta Tikkanen har fört sitt projekt lyckat i hamn. Hennes inlevelse smittar av sig på läsaren, hon kommenterar och reflekterar ibland, men aldrig på bekostnad av sina huvudpersoner. Mary-Ann Bäcksbacka, Västra Nyland Det är ju en fantastisk bok som Märta Tikkanen har skrivit. Vilken story. … upplever jag den som relationsskildring som ställvis är nästan outhärdlig. Ändå läser man boken med stor behållning tack vare det fräscha greppet och Märta Tikkanens språkliga elegans. Ull-Britt Gustafsson-Pensar, Österbottens Tidning Boken om morföräldrarna Emma och Uno platsar väl bland Märta Tikkanens starka kvinnoskildringar.

Lotta Sjöblad, Syd-Österbotten

Emma och Uno kan i högsta grad också läsas som en emancipatorisk skrift, i själva verket en av Märta Tikkanens viktigaste … På ett bredare plan är Emma och Uno en tidsskildring av 1900-talets första hälft. Märta Tikkanen för läsaren från ett Finland som ännu är en del av tsarryssland till Sveriges mest progressiva kretsar. Hon ger glimtar av inbördeskriget, två världskrig och av ett Helsingfors i förvandling. Tuva Korsström, Hufvudstadsbladet Märta Tikkanen har fört sitt projekt lyckat i hamn. Hennes inlevelse smittar av sig på läsaren, hon kommenterar och reflekterar ibland, men aldrig på bekostnad av sina huvudpersoner. Mary-Ann Bäcksbacka, Västra Nyland Det är ju en fantastisk bok som Märta Tikkanen har skrivit. Vilken story. … upplever jag den som relationsskildring som ställvis är nästan outhärdlig. Ändå läser man boken med stor behållning tack vare det fräscha greppet och Märta Tikkanens språkliga elegans. Ull-Britt Gustafsson-Pensar, Österbottens Tidning Tikkanen skriver om en tragisk kärlekshistoria, men lika mycket ser man tiden: dessa finska ödesår med revolution, världskrig, inflation, inbördeskrig och självständighet och införandet av allmän rösträtt, också kvinnlig så tidigt som 1906. … Det är en rik dokumentärroman och en biografi över en man och hans tid som kommer att användas länge… Ulrika Milles, Dagens Nyheter Ajallinen etäisyys ja halu ymmärtää molempia kuvattuja ihmisiä nostaa Emman ja Unon tarinan tekijänsä tärkeimpien teosten joukkoon. Mervi Kantokorpi, Helsingin Sanomat Boken om morföräldrarna Emma och Uno platsar väl bland Märta Tikkanens starka kvinnoskildringar.

Lotta Sjöblad, Syd-Österbotten

… intressant är boken som ett dokument över patriarkatets piska och kvinnornas köpslagna biroller i skuggan av inbördeskrig och världskrig. Tikkanen är noggrann och innerlig i sin skildring. Luckorna är många, hennes prövande föreställningar desto fler. Och resultatet, det är en skarp karta över det arv som format nuet. Jonna Fries, Smålandsposten Som läsare har jag lust att slita Uno i stycken. Hur kan hon lämnas att vänta så länge, förstår han vad hon offrar. Som svensk får man en stor dos finländsk 1900-talshistoria på köpet: ett inbördeskrig, två världskrig, mängder av insikter om folkhögskoletankens framväxande, och bilder av finsk vardag. Caroline Alesmark, Södermanlands Nyheter Och där i cirklandet runt det som förefaller gåtfullt hörs Märta Tikkanens egen röst så klar och varm. Monika Tunbäck-Hanson, Göteborgsposten Resultatet har blivit en medryckande skildring av ett äktenskap och en tidsepok som var och en för sig innehåller stor dramatik med svåra uppoffringar som följd. Saklighet tillsammans med värme kännetecknar språket … Agneta Wistrand Rosendal, Kulturdelen. Märta Tikkanens femtonde bok är en fascinerande och gripande kärlekssaga … Lisbeth Antonsson, Östgötacorrespondenten I "Emma & Uno" föds en gripande historia i spänningen mellan det som kunnat räddas från tidens ständiga förstörelselusta och fantasier om det som saknas, mellan fakta och föreställning, mellan en frånvarande och delvis okänd Uno och en närvarande och djupt känd Emma. Det är en lysande roman i all sin lågmäldhet. Erik Löfvendahl, Svenska Dagbladet Jag vet ingen annan författare som kombinerar så skarpsinniga feministiska analyser med ett sådant försvar för de kvinnor som sätter lojaliteten med sina män främst. Hon förvandlar den kärleken från underdånighet till en styrka. Därför är hennes böcker alltid psykologiskt intressanta.

Therese Eriksson, Upsala Nya Tidning
Märta Tikkanen

Märta Tikkanen föddes år 1935 i Helsingfors. Hon tog en filosofie kandidat examen år 1958 och har arbetat både som journalist för Hufvudstadsbladet, lärare vid Drumsö Svenska Samskola, rektor för Helsingfors svenska arbetarinstitut samt som kolumnist för flera dagstidningar och tidskrifter. Hon var gift med Henrik Tikkanen som avled år

9789515227690

2010

167