Minnets makt

Berättelser från rättssalen

12,90

–60%
12,90 €

Minnets makt. Berättelser från rättssalen är populärvetenskap som bäst. Korkman lyckas förklara det invecklade begripligt, med flyt i texten och med många viktiga utropstecken i marginalen för den som är intresserad av polisarbete, brottsutredningar och – inte minst – minnets oändliga förmåga att spela oss spratt.

Henrik Othman, Österbottens Tidning

”En finsk rättspsykolog har skrivit en av höstens mest intressanta fackböcker om hur minnet fungerar, eller inte fungerar. […] Korkmans bok är både välskriven och fascinerande. Vi människor bygger ju en stor del av vår självförståelse på våra erfarenheter. Men Korkman visar att vi egentligen inte alls kan lita på hågkomsterna. Händelser som vi anser är grundläggande för att vi är dem vi är kanske inte ens har inträffat. Det går inte att skilja ett falskt minne från ett riktigt.

” Peter Fröberg Idling, Vi läser

Att det är spännande med brottsfall och rättspsykologi bidrar till bokens uppenbara blandvändardimension. Palme-mordet, fallet med Catrine da Costa, Anneli Auer, Bodom-morden - vårt kollektiva minnes mest omtalade fall flimrar förbi. Men Korkman är aldrig sensationslysten, utan oupphörligen saklig och sakkunnig, men utrustad med den sällsamma förmågan att göra sin kunskap tillgänglig.

Även om till exempel undertecknad är mångårig Amnesty-aktivist och journalist samt påläst när det gäller kriminalhistoria och -praxis så är det nog något av en chock att läsa om hur minnet, enligt Korkmans trovärdiga tolkningar och sanna berättelser, sviker oss. […] Det mest fascinerande i boken är hur Korkman med stor skicklighet går på djupet i minnets psykologi och hjärnans sätt att spela människor stora spratt. Till exempel kan någons minne av en traumatisk händelse i barndomen förändras från svart till vitt under årens gång. Många klarar inte av att hantera sina minnen, skäms för dem, och byter roller.

Kaj Hedman, Vasabladet

.

Att skriva populärvetenskapligt om forskning är inte helt lätt, texten blir lätt endera för akademisk eller för förenklad, men Korkman lyckas nästan genomgående hitta en bra balans. […] Bokens fokus ligger tydligt på hur minnet fungerar i förhållande till olika typer av rättsfall, men ett intressant sidospår i boken är hur psykologisk forskning kring minnet gjorts. Det är i de här korta beskrivningarna av olika psykologiska studier och experiment som Korkmans text är som allra starkast. Där lyckas hon så imponerande kort, koncist och medryckande förklara olika vetenskapliga studier att jag önskar hon skulle dra kurser i att skriva abstracts till vetenskapliga artiklar.

Nina Nyman, Hufvudstadsbladet
    Julia Korkman

Julia Korkman (s. 1977) on kansainvälisesti tunnustettu oikeuspsykologian dosentti ja tutkija, jota muisti on aina kiehtonut. Hän on työskennellyt lukuisissa oikeustapauksissa asiantuntijana ja pohtinut todistajanlausuntojen luotettavuuden arviointiin liittyviä kysymyksiä. Hän on myös kouluttanut oikeusalan ja terveydenhuollon ammattilaisia ja työskennellyt HUS:in lasten ja nuorten oikeuspsykologian yksikössä.

9789515257857

2022

335