Älvdrottningen

17,90 €

"Eva Stina Byggmästar är värd att kallas det svenska språkets Shakespeare. Ingen har gjort så plumpt vilda och vackert sensuella kärleksdikter som hon." Anne Brügge, Hudiksvalls Tidning Byggmästars förkärlek för ordassimileringar och ordavledningar, liksom hennes känsla för ordens musik, lockar till leende läsning. Marit Lindqvist, Rapido När den är som bäst, och det är den ofta, är diktsamlingen en frisk ansiktsdusch, en vitaminspruta rakt in i en förstämd vuxenvärld, som ett glädjetjut från en förträngd och frispråkig barndomsvärld där allt kan hända och händer. Camilla Lindberg, Västra Nyland Hon har mottagit flera pris för sin förmåga att ständigt nyskapa språket och gör ingen besviken i sin nya diktsamling. Byggmästar fortsätter på den glädjefyllda linjen, ”Älvdrottningen” är en berusande kärleksförklaring från början till slut, från jaget till duet. Igen med en fullständigt sprudlande lek med språket. … Eva-Stina Byggmästar har en förmåga att hitta de minsta och friskaste beståndsdelarna i tillvaron, de oskyldigaste varelserna (flanellbarnet.), de grönaste skrymslen och göra läsaren medveten om världens oerhörda styrka, skönhet och skörhet. Sofie Knutar, Jakobstads Tidning Det lekfulla och uppsluppna blir ett nonsens på hög nivå, det är språkligt suveränt, kreativt så det knakar. Den exceptionellt goda hand som Byggmästar har med språket upphör inte att förbrylla och imponera. Anna Möller-Sibelius, Vasabladet Med nya Älvdrottningen tas steget tillbaka mot ett mer lekfullt språk fullt ut. Och dessutom: jag vet inte om jag någonsin har läst en så lycklig diktsamling. Byggmästars nya poesi strålar av förälskad, blommig kärlek. Petter Bengtsson, Sundsvalls Tidning Det är fråga om en obekymrad poesi som sjunger lättjans lov, hänger sig åt blommiga drömmerier och kurar i kärleksnästets krypin. Här finns inget annat än sällhet som svämmar över alla bräddar; en sapfisk kärleksoas i ett kvinnligt lyckorike, en ångande sinnlig midsommarnattsdröm utan jobbiga förvecklingar. Inga monster lurar under himmelssängen i denna rosenröda sagovärld av skrattfester, sammetshjärtan, månskenskurtiser och tebjudningar med humlor som serverar honungskakor. … Det är ett diktens drömland poeten manar fram, väl medveten om det utopiska i projektet, ett sensuellt språkparadis där man för en stund får lov att glömma allt för lustfyllda orgier i förföriska, förtrollande, bedårande och berusande ord. Ann Lingebrandt, Norrköpings Tidningar Ett ljus att lita på … Den är som en lek att läsa, full av kärlekslust, Eros och Agape i ett, själ och kropp, kyssar och längtan. Allt detta är gestaltat i språket som rusar fram, hastigt bultande som ett harhjärta, men man ser att det mejslats och putsats under ett liv och många år. … I detta fäster hon och låter växa en sensualitet som är glädjefylld och i viss mån trosviss. Läsaren följer orden, blomstren som växer, kärleksmötena i lek. Hon låter en mark växa sig tät av slingrande växter i alla former och färger: dikten är en pastoral och i de lyckligaste och mest obekymrade av kärleksmötena ljuder och lyser det lättsamt av rokoko ur de ornament och mönster ord och berättelse bildar. Arne Johnsson, Aftonbladet Byggmästar lyckas vara både ifrågasättande (queer) och ställningstagande (lesbisk), samtidigt som hon skriver en poesi som är så ljuvligt sällsamt sprakande att man skiter i alla fyrkantiga klassificeringsglosor. Anna Hallberg, Dagens Nyheter Och så fortsätter den så där, i rent överdåd, förbjuden överdrift, det svämmar över av kyssar och ljuvlighet. Man får inte göra så. Jo, det får man visst. Marie Lundström, Kulturnytt, Sveriges Radio Och det är just detta som är unikt med Eva-Stina Byggmästar – livets lycka bärs storslaget fram i varje beskrivet backsmultron. Detta är en vacker, blomstrande och sinnlig samling dikter som skall dykas ned i och smakas på, snarare än läsas. Filippa Lindholm, BTJ Lättsam, lustfylld och språkligt suverän diktsamling.

BÅ, Löntagaren
Eva-Stina Byggmästar

Eva-Stina Byggmästar, född 1967, i Jakobstad, debuterade 1986. Hon torde vara en av Nordens mest säregna och begåvade poeter. Hon är i ständig utveckling och hennes senaste böcker stärker bilden av en diktare som går sin alldeles egen väg utan att kasta sidoblickar på flyktiga trender och tidsfenomen. Den poesi

9789515224040

1970

Eva-Stina Byggmästar