men hur små poeter finns det egentligen

17,90 €

För mig är Eva-Stina Byggmästar en av få riktigt djärva och utmanande poeterna som verkligen griper tag, från insidan och ut igen – jag fylls av lika delar häpnad och avundsjuka, så enkelt, så vackert och djupt gripande. Kristian Lundberg, Expressen Det går inte att deppa till Eva-Stina Byggmästars senaste diktsamling. Jag är snarare lockad av att kalla texterna feel-good-poesi. men hur små poeter finns det egentligen är en sprudlande kärleksförklaring till skaldekonsten, skapandet, dikten och förstås till poeterna. Texterna genomsyras av en smittande glädje och ömhet och jag vill genast säga att Byggmästars förra prisbelönade verk Älvdrottningen har fått en värdig efterföljare. Isabella Rothberg, Ny Tid Det är en berusad diktsamling, kanske till och med drogad och hallucinatorisk. Men det handlar nog mer om druvsocker än om kemiska substanser. Philip Teir, Hufvudstadsbladet "Men hur små poeter finns det egentligen" är en berörande och berusande diktsamling som vill visa på skapandets villkor och kärna, som med slagrutan i hand letar sig fram till ordskatten - ordskratten inte att förglömma. Marit Lindqvist, Kulturtimmen Det originella med Byggmästars poesi är kombinationen av livsglädje utan alla synliga bakomliggande komplikationer och en oförtrutet vital och vänlig ordfantasi. Tom Hedlund, Svenska Dagbladet I Byggmästars texter har man tillåtelse att hisna, att hänföras, att koppla bort den vuxna överlägsenheten och i stället öppna hjärtat och bara må bra. Byggmästars bubblande öppenhet torpederar alla allvarsamhetens försvarsmekanismer, men för det med varsamhet så att man som läsare med garden nere inte överrumplas av plötsliga stilbrott eller agitationer (det skulle vara för den sköna poesins skull i så fall, och det kan man ju tillåta). Det är sinnlig och ack så ljuvlig läsning från början till slut. Heidi Jylhä, Österbottens Tidning Runouden, runoilijaelämän, kirjoittamisen ja kirjoituksessa elämisen ylistys. … Metarunous á la Byggmästar on vihreää ja rehevää, kepeää, elinvoimaista, aistillista ja humoristista.

Kristiina Malmio, Helsingin Sanomat
Eva-Stina Byggmästar

Eva-Stina Byggmästar, född 1967, i Jakobstad, debuterade 1986. Hon torde vara en av Nordens mest säregna och begåvade poeter. Hon är i ständig utveckling och hennes senaste böcker stärker bilden av en diktare som går sin alldeles egen väg utan att kasta sidoblickar på flyktiga trender och tidsfenomen. Den poesi

9789515225474

2008

Eva-Stina Byggmästar