Vill du kyssa en rebell?

15,90

–28%
15,90 €

Eva-Stina Byggmästar är den finlandssvenska poesins mesta kärlekspoet, en kärlekens apostel, Svenskfinlands Sapfo. […]  Att läsa Vill du kyssa en rebell. är som att ömsom stiga ner i en isvak, ömsom bestiga en vulkan, eller för att citera Byggmästar själv – att naken lägga sig ”i ett nässelsnår / i en snödriva”. Den brännande beröringen sätter sina spår.

Resultatet blir högstämt och högspänt, vimlande av ord som elektricitet, katedraler, eld, solar och månar, elefanter och ylande vargar. Allt framskrivet med allitterationer, anaforer och assonanser som gör dikterna rätt underbara att läsa högt. […] Vill du kyssa en rebell. är en hyllning till hungern, till att gå dit det känns och bejaka begäret. Den befinner sig i ett enda, väldigt nu, fastkrokat i ett enda, väldigt du. Men fonden för kärleken, och kanske själva förutsättningen för att diktens jag och diktens du kastar sig så hejdlöst in i varandra, är hela tiden utanförskapet, förskjutningen.

Elliot Lundegård, Hufvudstadsbladet

Jag läser med ett leende på läpparna. Det är kärlek banne mig. Kärlek bortom vett och sans. Kärlek som inte frågar efter rationalitet eller rimlighet eller god smak. Det banala, melodramatiska, storvulna och himlastormande - allt får plats. Att kärleken hos Byggmästar kommer med alla sina sidor innebär att den också kan vara skrämmande. Ful. Farlig. Men det tar mig några genomläsningar att märka det.

Här finns en rad mycket fina kärleksdikter, såsom exempelvis, ”Sweet summer”, där även ord som kanske inte finns åkallas för att mana fram det osägbara.

Björn Gustavsson, Ny Tid

Jag har alltid tyckt om Eva-Stina Byggmästars dikter, men hennes nya samling "Vill du kyssa en rebell." är min absoluta favorit. I den har teman från tidigare djupnat och syntetiserats och på ett förvånande eruptivt sätt alstrat nya uttryck, som inte bara rycker en med utan också övertygar med sitt etos och sin livsfilosofi.

Anna Möller-Sibelius, Vasabladet
Eva-Stina Byggmästar

Eva-Stina Byggmästar, född 1967, i Jakobstad, debuterade 1986. Hon torde vara en av Nordens mest säregna och begåvade poeter. Hon är i ständig utveckling och hennes senaste böcker stärker bilden av en diktare som går sin alldeles egen väg utan att kasta sidoblickar på flyktiga trender och tidsfenomen. Den poesi

9789515258793

2023

68