Någonting ur hennes mun faller i min mun

17,90 €

Personlig debut som lovar gott Det finns i hela diktsamlingen, tvärs genom det förhandenvarande och förbiilande, ett envetet tillbakablickande, ett försök att finna linjer mellan barndom och vuxentid, inre och yttre – kanske också en strävan efter att summera för att kunna gå vidare. … Den liksom sökande, ömsinta ton som under läsningen ljuder allt starkare är hans egen, och den lovar gott. Erik Bergqvist, Hufvudstadsbladet Någonting ur hennes mun faller i min mun innehåller berättande dikter, som är lätta att ta till sig och relatera till. … Det är en lugn, sympatisk och kontemplerande stämning som präglar texten. Heidi Jylhä, Jakobstads Tidning Och det är nog här de största förtjänsterna finns med de chosefria och sympatiska dikterna i Någonting ur hennes mun faller i min mun, nämligen att de fungerar som ett minnets katalysator och bjuder på en vardagsvärme som inte väjer för familjelivets mer slitsamma sidor eller för klusterkänslor av allvarsansvar och grumlad glädje som ett föräldraskap medför. Marit Lindqvist, Rapido Teir tecknar de där enkelt tunga bilderna … han har ett tilltal, en röst, som inger en känsla av stadga … – hans dikter styr sina kosor genom den lilla men ack så livsväsentliga vardagsarkipelagen … Anders E Larsson, Vasabladet … Teirs diktbok skildrar en mognadsprocess, en inskrivning i livet och samhället och en nedskruvning av det egna egot mot en insikt om att jaget inte är ensamt och unikt. … en högst intressant och lovande debut som Philip Teir har gjort, inte minst som diktsamlingen framstår som ett både eget och sympatiskt projekt.

Bror Rönnholm, Åbo Underrättelser Vardagsnära och harmoniskt Camilla Lindberg, Västra Nyland
Philip Teir

Philip Teir (f. 1980) är uppvuxen i Jakobstad och bosatt i Helsingfors. Han arbetade som kulturchef på Hufvudstadsbladet åren 2009 - 2014 och är sedan hösten 2014 fri författare och skribent. Han har redigerat antologier om manlighet och Österbotten, och syns ofta som skribent på svenska kultursidor. Philip Teir har

9789515224767

2007

Philip Teir