Maskrosguden

5,00

–75%
5,00 €

”Maskrosguden är en imponerande debut för Sabine Forsblom. Med sina många berättarröster lyfter hon än självsäkert och burdust, än mycket varsamt fram det glömda folket i stugorna och ger dem liv igen.” Egil Green, Borgåbladet ”Sabine Forsblom talar direkt till läsaren utan att för den skull förfalla till lättköpta effekter. Maskrosguden är en av höstens stora läsupplevelser.” Henrik Othman, Jakobstads Tidning ”En makalös berättelse” ”Man behöver inte läsa många sidor i Sabine Forsbloms debutroman Maskosguden för att inse att vi här har en berättare av rang. Ja, jag vågar påstå att boken innebär något av en sensation. Sällan får man uppleva ett så färdigt debutverk och det är inte svårt att gissa sig till att romanen kommer att väcka diskussion.” Sten-Erik Abrahamsson, Arbetarbladet ”Maskrosguden är en ovanligt fascinerande bok, en hejdlös och hjärtskärande släktsaga om människors utsatthet, ensamhet och gemenskap…Maskrosguden är en av dedär böckerna som inte lämnar en ifred… Det finns bara ett ord: strålande.” Sofia Torvalds, Kyrkpressen ”Det handlar om en debutbok, och som sådan den mest färdiga som man sett ungefär sedan Pirkko Linbergs Byte (1989) … Likafullt är det förbluffande att stöta på en författare som liksom är fix och färdig genast från början. … Maksrosguden är alltså ingen eländesskildring i normal ening, också om stoffet kunde få en att tro det. Till det är den alltför frustande vital, alltför varm och ljust försoningsfull, alltför smittande och medryckande, alltför färgstark och drastiskt humoristisk. Sabine Forsblom gör intryck av att vara en boren berättare, så liksom flärdfritt, spontant flyter texten. On har en häligt respektlös och frigjord inställning till språket, blandar rytmiskt oh skickligt normalprosa och dialekt på ett sätt som både förankrar och berikar. … Den är inte bara en imponerande debutroman, utan en av de stora läsupplevelserna denna prosastarka höst.

” Bror Rönnholm, Åbo Underrättelser

Maskrosguden utkom första gången år 2004 till jublande recensioner: ”Maskrosguden är en imponerande debut för Sabine Forsblom. Med sina många berättarröster lyfter hon än självsäkert och burdust, än mycket varsamt fram det glömda folket i stugorna och ger dem liv igen.” Egil Green, Borgåbladet ”Sabine Forsblom talar direkt till läsaren utan att för den skull förfalla till lättköpta effekter. Maskrosguden är en av höstens stora läsupplevelser.” Henrik Othman, Jakobstads Tidning ”En makalös berättelse” ”Man behöver inte läsa många sidor i Sabine Forsbloms debutroman Maskosguden för att inse att vi här har en berättare av rang. Ja, jag vågar påstå att boken innebär något av en sensation. Sällan får man uppleva ett så färdigt debutverk och det är inte svårt att gissa sig till att romanen kommer att väcka diskussion.” Sten-Erik Abrahamsson, Arbetarbladet ”Maskrosguden är en ovanligt fascinerande bok, en hejdlös och hjärtskärande släktsaga om människors utsatthet, ensamhet och gemenskap…Maskrosguden är en av dedär böckerna som inte lämnar en ifred… Det finns bara ett ord: strålande.” Sofia Torvalds, Kyrkpressen ”Det handlar om en debutbok, och som sådan den mest färdiga som man sett ungefär sedan Pirkko Linbergs Byte (1989) … Likafullt är det förbluffande att stöta på en författare som liksom är fix och färdig genast från början. … Maksrosguden är alltså ingen eländesskildring i normal ening, också om stoffet kunde få en att tro det. Till det är den alltför frustande vital, alltför varm och ljust försoningsfull, alltför smittande och medryckande, alltför färgstark och drastiskt humoristisk. Sabine Forsblom gör intryck av att vara en boren berättare, så liksom flärdfritt, spontant flyter texten. On har en häligt respektlös och frigjord inställning till språket, blandar rytmiskt oh skickligt normalprosa och dialekt på ett sätt som både förankrar och berikar. … Den är inte bara en imponerande debutroman, utan en av de stora läsupplevelserna denna prosastarka höst.

” Bror Rönnholm, Åbo Underrättelser
Sabine Forsblom

Sabine Forsblom är FM i Nordiska språk vid Helsingfors universitet. Hon har jobbat som journalist och dokumentärregissör vid YLE, och som lärare i svenska. Som författare debuterade hon 2004 med Maskrosgudens barn, en bred episk roman om en släkts öden och en liten flickas uppväxt. Romanen omspänner ca etthundra år

9789515240149

2016

Häftad, Ljudbok